درک مفهوم رزولوشن در فوتوشاپ CS5(2)
درک مفهوم رزولوشن در فوتوشاپ CS5(2)
درک مفهوم رزولوشن در فوتوشاپ CS5(2)
درجه وضوح
همان گونه که قبلاً نيز اشاره کرديم، يک image در وضعيت کاملاً ديجيتال، فاقد اندازه فيزيکي بوده و فقط متشکل از تعدادي پيکسل است که مي توانند هر سايزي که شما اراده کنيد، داشته باشند. بنابراين، هر گاه که شما يک بعد مرئي به يک تصوير مي دهيد، چه بر روي صفحه نمايش و چه به شکل چاپ شده، خصلت بعد فيزيکي و در نتيجه رزولوشن را به آن اعطاء مي کنيد.
رزولوشن يک تصوير عبارت است از تعداد پيکسل هاي موجود در يک واحد اندازه گيري ( معمولاً تعداد پيکسل هاي موجود در هر اينچ (ppi) يا در هر سانتيمتر (ppcm).
اگر تصوير شما داراي رزولوشن 72 پيکسل بر اينچ باشد و عرض تصوير نيز 72 پيکسل باشد، در نتيجه عرض آن يک اينچ خواهد بود. اگر شما اين تصوير را در نصف اندازه واقعي آن چاپ کنيد، هنوز هم همان تعداد پيکسل در آن وجود خواهد داشت، اما آن ها در فضايي نصف فضاي اوليه فشرده خواهند شد؛ در نتيجه، هر اينچ شامل 144 پيکسل خواهد بود. يا، اگر شما رزولوشن همين تصوير را به 36 پيکسل در اينچ کاهش دهيد، عرض اين تصوير ناگهان به دو اينچ مي رسد ( همان تعداد پيکسل؛ اما هر پيکسل از نظر سايز، دو برابر پيکسل اصلي خواهند بود).
شما همچنين مي توانيد به شکل ديگري به رزولوشن نگاه کنيد: اگر شما سايز و رزولوشن يک تصوير را بدانيد، مي توانيد ابعاد آن را به دست آوريد. وقتي شما تصويري داريد که ابعاد آن سه اينچ است و در هر اينچ آن، 100 پيکسل وجود دارد، شما مي دانيد که اين تصوير، 300 پيکسل در هر بعد خود دارد. اگر شما آن را با 300 پيکسل در هر اينچ اسکن کنيد، ابعاد آن برابر با 900 پيکسل در هر جهت خواهد شد. کليد کار با رزولوشن، آگاهي از تعداد پيکسل هاي مورد نياز براي هدف خاصي است که مي توانيد با تصوير انجام دهيد.
چگونه رزولوشن، در طي مراحل توليد تغيير مي کند
Sampling resolution :
Document Resolution :
Effective resolution:
Device resolution:
همه افراد با استفاده از ppi در مورد رزولوشن صحبت نمي کنند. بر اساس موقعيت، شخصيت و مدت زماني که از روز مي گذرد، شما ممکن است به انحاء مختلف در مورد رزولوشن صحبت کنيد، اما همه اين ها، راه هاي مختلف براي صحبت کردن در مورد يک موضوع واحد به شمار مي روند: فايل مورد نظر چه مقدار اطلاعات در بردارد؟ در اين جا به عواملي که در ميزان اطلاعات موجود در يک فايل دخالت دارند، اشاره مي کنيم:
ابعاد:
به عنوان مثال، شما مي توانيد بگوئيد که تصويري که از طري يک دوربين 6 مگاپيکسل capture کرده ايد يک تصوير3076 x 2048پيکسل است. اين چه چيزي را بيان مي کند؟ شما بر اساس تجربه خود متوجه شده ايد که سايز فايل شما در يک تصوير bit/ channel - 8 ، هجده مگابايت است و در ppi 225، شما مي توانيد يک صفحه به اندازه full-bleed letter-size را چاپ کنيد.
سايز تصوير:
سايز فايل:
وقتي به کار با سايزهاي متعدد و مختلف عادت کرديد، متوجه مي شويد که سايز يک فايل K RGB 900، تقريباً معادل يک تصوير RGB 480x640 است. در ppi 72 ، (رزولوشن صفحه نمايش) بسيار بزرگ است، اما در 300 ppi رزولوشن عادي براي يک تصوير چاپ شده با کيفيت بالا، فقط دو اينچ پهنا دارد.
مگاپيکسل:
Single-side dimension:
K معمولاً به معناي سايز فايل (kilobytes) است. هر چند در اين مورد خاص، اين سايز برابر 1024 پيکسل است.
ارتفاع تصوير در اين مورد، تقريباً کم اهميت تر است اگر چه در صورتيکه شما imaging بر روي فيلم را انجام دهيد معمولاً چنين فرض مي شود که شما از بعد ديگر تصوير نيز آگاه هستيد زيرا اين بعد توسط aspect ratio فيلمي که استفاده مي کنيد ديکته مي شود. ضبط کننده هاي فيلم با کيفيت بالا معمولاً با ابعاد inch chromes 4x5 ضبط مي کنند، بنابراين اگر شما بخواهيد ناحيه تصوير را پر کنيد، معمولاً فرض مي شود که سمت کوتاه تصوير 8 کيلويي شما در برگيرنده حدود 6550 پيکسل خواهد بود.
Res:
شايد شما فکر کنيد مي توانيد با کاهش رزولوشن تصوير به ppi 150 در زمان صرفه جويي کنيد. اما اگر مشتري شما به دليل pixelate شدن تصوير تمايلي به اين کار نداشته باشد، وقتي شما مجبور باشيد کار را از نو شروع کنيد، هيچ صرفه جويي در کار نخواهد بود و بر عکس، شما زمان بيشتري را از دست خواهيد داد. بنابراين اگر بزرگ تر بهتر نيست، و فايلي که بسيار کوچک باشد نيز بدتر است، چقدر کافي است؟ به چه مقدار اطلاعات بر روي يک فايل نياز داريد؟ اولين نکته، image mode است: نيازمندي هاي يک line art تفاوت عمده و زيادي با grayscale يا تصوير رنگي دارد.
Line Art
اگر شما line art را چاپ مي کنيد، رزولوشن حداقل ppi 800 (ترجيحاً ppi 1000) را در نظر بگيريد. رزولوشن هاي پائين تر اغلب خطوط شکسته شده و ناهمواري ها را نشان مي دهند.
Grayscale و Color Halftones
الزامات و نيازمندي هاي مربوط به کيفيت
پرينترهاي دسک تاپ
شما نبايد به يک چاپگر inkjet، فايلي با رزولوشن dpi 2880 x 1440، يا يک فايل ppi 1440 يا حتي يک فايل ppi 720 ارسال کنيد. اگر اين کار را بکنيد، به شکلي ناخواسته يک فايل بسيار بزرگ ايجاد مي کنيد و چاپگر را با داده هاي زياد زمين گير مي کنند.
تئوري هاي مختلفي در مورد بهترين رزولوشن براي چاپ Inkjet وجود دارد که بعضي از آن ها به واقعيت نزديک تر هستند. ما از بيان اين تئوري هاي صرفنظر مي کنيم و فقط به شما مي گوئيم که بهترين نتايج با استفاده از رزولوشن هاي بين ppi 180 براي چاپ هاي بسيار بزرگ و ppi 480 براي کارهاي چاپي کوچک به دست مي آيد. اغلب اوقات ما با رزولوشن بين 240 تا ppi 360 چاپ مي کنيم که اين امر به سايز کار چاپي و رزولوشن تصوير بستگي دارد.
اگر شما از ابزار چاپ continuous-tone نظير ضبط کننده هاي فيلم يا چاپ گرهاي dye-sublimation استفاده مي کنيد، تمام آن محاسبات را فراموش کنيد. شما به سادگي مي خواهيد رزولوشن فايل شما با رزولوشن ابزار خروجي مطابقت و سازگاري داشته باشد. اگر شما با استفاده از يک چاپگر dpi-300 due-sub کارهاي چاپي خود را انجام مي دهيد، رزولوشن 300 ppi ( در حدود 18 مگابايت براي يک صفحه letter-size) براي شما مناسب است. اگر کارهاي چاپي را بر روي يک چاپگر k film recorder 8 به انجام مي رسانيد، واقعاً مي توانيد 8096 پيکسل را بر روي سمت کوتاه تصوير يا تقريباً يک اسکن 240 مگابايتي را چاپ کنيد.
چند رسانه اي يکي ديگر از اشکال خروجي continuous-tone است، اما در جايي که شما معمولاً به رزولوشن بسيار بالا براي film recorder نياز داريد، پروژه هاي چند رسانه اي on-screen به رزولوشن کمتري نياز دارند. معمولاً در مورد رزولوشن تصاويري که بر روي صفحه نمايش مورد استفاده قرار مي گيرند يک تفکر نادرست و غلط وجود دارد. چيزي که اهميت دارد، ابعاد پيکسل است.
وقتي مردم در مورد رزولوشن مانيتور صحبت مي کنند، اغلب اوقات به تعداد پيکسل هاي روي صفحه نمايش اشاره مي کنند- مثلاً 800 x 600يا1200 1600x و غيره.
ما تقريباً هرگز يک تصوير را با رزولوشن صفحه نمايش اسکن نمي کنيم. ما دوست داريم با يک رزولوشن بالاتر اسکن کنيم. در نتيجه مي توانيم سايز تصوير را تغيير دهيم يا آن را ببريم تا به اندازه صحيح آن دست پيدا کنيم و سپس آن را downsample کنيم.
Resampling
دو روش وجود دارد که شما مي توانيد با استفاده از آن ها رزولوشن را تغيير دهيد: Scaling و resampling Scaling ( تغيير مقياس و اندازه)، ابعاد پيکسلي را تغيير نمي دهد، بلکه فقط رزولوشن را کم مي کند. از سوي ديگر، Resampling، ابعاد پيکسلي را تغيير مي دهد. اگر شما يک تصوير 22x اينچ dpi 300 داشته باشيد و سايز آن را در InDesign به 1 اينچ تغيير دهيد، شما آن را scale کرده ايد: پيکسل ها کوچکتر مي شوند و رزولوشن بيشتر مي شود ( به ppi 600 مي رسد).
در فوتوشاپ، شما مي توانيد گزينه scale يا resample را انتخاب کنيد. اگر شما بدون تغيير رزولوشن، آن تصوير را scale کنيد، فوتوشاپ مجبور است تعداد زيادي از پيکسل ها را به دور افکند که به اين کار، downsampling مي گويند. اگر شما با upsampling کردن، سايز تصوير را دو برابر کنيد و آن را به 4 اينچ برسانيد، برنامه مجبور است از طريق interpolating بين ساير پيکسل هاي موجود در تصوير، پيکسل هاي بيشتري به آن اضافه کند.
منبع: بزرگراه رايانه، شماره ي 137 .
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}